2015. június 18., csütörtök

Interjú Szilágyi Károly operaénekessel

 
Szilágyi Károly.Forrás : Orendt Mihály Facebook

A Bihari Hegyköz világhírű operaénekese Szilágyi Károly.Lehet sokan nem ismerik ,mert ritkán tud hazalátogatni.Szilágyi Károly tehetsége által került Kolozsvárra és a világ számos operaszínpadára.Mi, Bihari Hegyköziek büszkék lehetünk Hegyközcsatár világhírű operaénekesére.Néhány szó Szilágyi Károlyról : "Szilágyi Károly (Hegyközcsatár, 1943–) operaénekes (bariton).1950–57 között Hegyközcsatárban végezte el a hét elemit." Teljes életrajz : hu.wikipedia.org

Interjú készült 1997-ben Szilágyi Károllyal . Ezt olvashatjuk Hollósi Zsolt cikkében : 

"Szilágyi Károly, a kitűnő baritonista szintén keresett vendégművész Európában, mégis ­ mint mondja ­ egészen más érzés, ha Magyarországon énekelhet. Most ismét hallhatjuk a szabadtérin, ahol az Aidában Amonasro szerepét énekli.






  • Hogyan vezetett útja Kolozsvárról a nagy európai operaszínpadokig?
  • - Nem épp szokványos módon. Nyolc évig villanyszerelő voltam, munka mellett, esti tagozaton szereztem meg az érettségit, közben énekelni is tanultam Nagyváradon. 1971-ben bekerültem a Kolozsvári Magyar Opera kórusába, a következő évben pedig felvettek a kolozsvári zeneakadémiára, ahol 1977-ben szereztem diplomát. Még ugyanabban az évben megnyertem egy nagy nemzetközi énekversenyt Barcelonában. A kolozsvári társulat magánénekese lettem, ami nagy szó volt, mert akkoriban az is előfordult, hogy friss diplomával rendelkező operaénekest a hallássérültek iskolájába küldtek énektanárnak. Különös dolog volt a hetvenes évek végén magyar nemzetiségű operaénekesnek lenni Erdélyben: vállveregetve megtűrtek bennünket. Működött ugyan a Kolozsvári Magyar Opera ­ mert megszűntetni nem merték ­, de csak szükséges rossznak tekintették. A fizetésem olyan kevés volt, hogy abból nem tudtam volna otthont teremteni, ezért megpróbáltam máshol is munkát vállalni. 1980-ban évi harminc előadásra szerződést kaptam a Gelsenkircheni Zenés Színháztól, mellette szezononként negyven előadáson Kolozsvárott is énekeltem. Négy és fél évig ingáztam a két színház között. Később, hogy közelebb legyek Kolozsvárhoz, átszerződtem Grazba. Egy Rigoletto-bemutatóra azonban nem kaptam meg időben az útlevelet, hiába várt rám húsz napig a színház. Végül Sólyom-Nagy Sándort kérték fel helyettem, én pedig úgy szégyelltem magam, hogy nem is mentem oda többet. Nem akartam magyarázkodni, hiszen úgysem értették volna meg, hogy Romániában másként működtek a dolgok.






  • Azóta neves sztárok partnereként Bécstől Londonig sokfelé sikert aratott...
  • - Most az esseni operához fűz állandó szerződés, amelynek megkötésekor nagy hibát követtem el: vállaltam, hogy vendégszerepléseimet az esseni műsortervhez igazítom. Emiatt sok ajánlat elmegy mellettem, s csak azokkal az operaházakkal tudok dolgozni, amelyek vállalni tudják az egyeztetést az esseniekkel. Az utóbbi években sokszor énekeltem Wiesbadenben, Drezdában, Münchenben, felléptem a Berlini Filharmonikusokkal, és természetesen Essenben is rengeteg feladatom van, szinte az összes nagy bariton főszerepet énekelem.






  • Miért kötött állandó szerződést Essennel, ha ez akadályozhatja karrierje kibontakozását?
  • - Kényelemből. Az esseni színháztól 60 méternyire vettem egy házat, ott élek a feleségemmel és a kislányommal. Nagyon jó fizetést ajánlottak, némelyik német operaház igazgatója sem keres annyit, mint én. Azt is mondhatnám, három másik énekest tudtak volna szerződtetni azért az összegért. Az is igaz, a szerepkörömben egyedül vagyok, nincs szükségem segítségre, mert nem szoktam előadást lemondani.






  • Van kapcsolata a Magyar Állami Operaházzal?
  • - Még román állampolgárként a nyolcvanas évek közepén a Traviata öreg Germontjaként és Rigolettóként léptem fel Budapesten. Az utóbbi években a szegedi szabadtérin az Otellóban, majd A trubadúrban együtt dolgoztam Vámos Lászlóval, aki meghívott az Operaházba is. Halála után már nem volt fontos a fellépésem. Valakitől azt hallottam, azért nem hívnak, mert sok a jó bariton Magyarországon is, nekem pedig úgy sincs időm, és egyébként is biztosan horribilis gázsit kérnék. Valójában senki sem keresett meg, én pedig nem kínálhatom magam, mint egy piaci portékát. A mostani Szegedi fellépésem is bizonyítja, ha hívnak, szívesen jövök, mert szeretnék Magyarországgal szorosabb kapcsolatot tartani."

    Forrás : oocities.org 
    Szilágyi Károly honlapja német nyelven : karoly-szilagyi.de
     

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése