2014. október 8., szerda

Bihari Hegyköz Bunyitay Vincze könyvében

Nagyon érdekesen írja le Bunyitay Vincze a Bihari Hegyközt a könyvében ,melynek címe : A váradi püspökség története alapításától a jelenkorig.Az alábbi idézetek és rajzok a Harmadik kötetből valók. Kattintson a Tovább szóra '

19. sz. – A bihari egyház alaprajza.
19. sz. – A bihari egyház alaprajza.


Adorján 

Váradtól Margita felé menve, Szalárd mellett magas romok emelkednek. Az a hír rólok, hogy monostor romjai s a közőlök kimagasó torony a régi egyház tornya.* E helyen azonban nem monostor, hanem a történeti emlékeinkben annyiszor fel-felmerülő Adorján vára {182.} állt egykoron, s a már féloldalán ledőlt torony e várnak öreg-tornya volt. A vártól délre, hol ma is magas földhányások látszanak, s hol kövérebb a mező, bujább a vetemény: ott állt ki egyházával Adorján, a falu. Keletkezése, mint neve mutatja, már nemzetünk keresztény korába esik, s nevét valószinüleg egyháza védszentjétől, Szent-Adorjántól vette, ki alapítójának is védszentje lehetett. Központja volt egy terjedelmes nemzetségi birtoknak, mindemellett Adorján végig szerény község maradt; helyette a vele tőszomszédos Szalárd emelkedett fel várossá.

Bihar

Biharnak, mint községnek, nevét a XIII-ik század elején olvassuk először történeti forrásainkban,* de ha birnók püspökségünk alapító levelét, kétségkivül már abban is olvashatnók azt, mert Bihar egyike volt a püspökség első alapításu birtokainak. És egyházilag is Bihar {204.} lehetett az a hely, hol mingyárt Várad után, először emeltek oltárt a kereszténységnek s ahonnét nyerte megszenteltetését Biharnak egész vidéke, mely épen azért róla nevezteték el bihari főesperesi kerületnek.
Lakosai még a XIII-ik század első éveiben is vendégeknek neveztetnek,* mely körülmény nyilván arra vall, hogy mint Várad s általában egyházi városaink, ugy Bihar alapítói, vagy legalább első lakosainak egy része, nevezetesen kézműves osztálya idegen gyarmatosokból állt, és igy már kezdetben városias elemekből alakult.
Ilyen községeknek rendszerént, már épületökre nézve is, előkelő egyházaik szoktak lenni; olyan volt kétségkivül Biharnak is már alakulása korszakában. Irott emlékek erről nem szólanak, elfeledte régen már a néphagyomány is; de azon egyház, mely jelenleg prot. atyánkfiainak birtokában van s melynek alaprajzát (19.szám) mellékeljük, már első tekintetre elárulja, hogy keletkezése régibb a XVI-dik századnál, közelebbről megtekintve pedig még oly nyomokat is láttat, melyek e városka fennállásának első korszakába vezetnek vissza.
Tovább

Bors

Története a XIII-ik század elején kezdődik, mikor neve két izben is felmerül; ugyanekkor a váradi püspöknek is lehetett benne birtoka, legalább erre mutat az a körülmény, hogy lakosa felett a váradi püspök udvarbirája látott törvényt. Egy század mulva a Sartyvanveze nemzetség egyik ágának birtoka,* mely épen e községről Borsi-nak irta magát, s melynek egyik utolsó ivadéka István, Mátyás, Zsigmond s Lajos fiainak és Katalin s Krisztina leányainak nevében is borsi részbirtokát 1505-ben eladta a váradi káptalannak.* E vétel azonban, bár ahoz Ulászló király is {212.} hozzájárult jóváhagyásával,[*-] nem soká maradhatott érvényben, mert Borsot 1552-ben egészen Szentiványi Ferencz kezében látjuk.

Csatár 

Ős püspökségi birtok, hol a középkor szokása szerént tisztán püspöki lovas nemesek, harczképes szabadosok laktak, kiknek késő ivadékai, a Szeles, Bihari, Bereczki, Győri, Hegedüs stb. nemzetségek a XVI. század végén említtetnek.* E hadi rendeltetéséről vehette a község nevét is.
Várad püspökeinek gondoskodása alatt ugy maga a község, mint egyháza félreeső helyzetéhez képest előnyösen kifejlődött: papja a XIII. század végével egy fertó szeretetadományt szokott beszolgálni, Jakab lelkésze pedig az 1332–1337-iki tizedszedés idején hol husz, hol tizenhat garast fizetett évenként.
Tovább

Fel-Pályi

Biharmegye területén hajdan négy Pályi volt s mind a négy a bihari főesperesi kerületben esett. Három sik földön állt, a negyedik fent a Rézhegység kiágazásainak egyik legszélsőbb halmán emelkedett s azért Fel-Pályinak hivatott. Törzsnevét Pál nevü birtokosáról vagy egyháza védszentjéről, Szent-Páltól vehette. Ma Hegyköz előnevet visel.

Hodos 

Biharmegyében egykor négy Hodos létezett: kettő Belényes vidékén, egy Várad felett s a negyedik a Berettyó bal partján. Itt ez utolsóról van szó, mely Jakó-Hodosnak neveztetik.
{240.} Hodos, mint személynév is, a középkorban nagy keletnek örvendett; magának e község ős birtokosainak, a Gutkeledeknek családfáján is nem egyszer találkozunk vele.*A Jákó (= Jakab) előnév pedig valamelyik földesuráról szállott rá, mely néven Hodosnak nem egy középkori birtokosa ismeretes.*
Hodos már a XIII-ik században derék község: püspöki tizede hetvenhat, utóbb nyolczvanhárom kepe, lelkészének szeretetadománya pedig egy fertó. Hasonlóan kedvező arányt tüntet fel a következő században papjainak pápai tizedösszege is, kik közől Miklós 1332-ben tizenhárom garast fizetett, de utódja, Péter a következő években kilenczet.
Tovább 

Kovácsi 

A bihari főesperesi kerület határai között két Kovácsi község létezett, melyek egyike Bihar város keleti oldalán ma is áll, a másika Berettyó-Ujfalu szomszédságában jelenleg csak mint puszta létezik.      Nevök után itélve, eredetileg e községekben is, mint annyi más helyütt, királyi kovácsok telepei lehettek; de a XIII-ik században már mint nemesi birtokok tünnek fel. Nevezetesen a Berettyó-Ujfalu melléki ugyanazon Apa birtokában van, ki a már emlitett s ezen Kovácsi szomszédságában állott Bócsot együtt birta Derssel, és azért Apa-Kovácsinak is neveztetett. E Ders, ha talán testvér volt Apával, akkor a Nadányiak, kik ez Apától származnak,* a Hunt-Pázmán nemzetség egyik oldalágát képezik, mert Ders e nemzetségnek volt tagja.
Tovább  

Kügy 

Ős magyar személynév, mely valamely birtokosáról ragadt rá, talán épen arról a Quidről vagy annak hasonnevü őséről, ki a XIII-ik {258.} század elején, mint Bihar- és krasznamegyei birtokos szerepel. Kétségkivül ez birta akkor községünket is, mint birta a vele szomszédos Nyüvedet;* legalább Kügy és Nyüved még a XV-ik században is együvé tartoznak ugyanegy család birtokában.

Latabár 

Nevében a Latibor személynév van megörökitve, mely a középkorban nagy kelendőségnek örvendett.* Első ismert birtokosa a IV. László korából ismeretes Miklós vajda, Pál comes fia, de akitől széltében üzött hatalmaskodásai miatt a király egyéb biharmegyei birtokaival együtt elkoboztatta, s azon károkért, melyeket a váradi püspöknek s káptalannak okozott, ezeknek itélte oda. Igy jutott a váradi püspök birtokába, hol 1557-ig megmaradt.

Püspöki 

Történetének legrégibb adatát nevében viseli, mely egyenesen arra vall, hogy már kereszténységünk korában, s nevezetesen a váradi püspökség megalapittatása után keletkezett. Mindemellett a váradi püspök nem birta kizárólagosan, hanem káptalanával együtt s ily közös birtok gyanánt szerepel 1273-ban, sőt még 1374-ben is;* de, mint mondani szokták, az elnevezés mindenkor az előkelőbbtől (a potiori) vétetik. Később egészen a püspök birtokába ment át.
     {290.} Földesurához való viszonya s kötelezettségei csekély eltéréssel egészen ugyanazok valának, mint Bihar városáé, s lakosai között szintugy találunk egyszerü jobbágyokat, továbbá szabadosokat és püspök nemeseit. Nevezetesen a XVI-ik században, mikoron Püspöki 83 háznépből állt, ezek közől 61 egyszerü földmivelő jobbágy, 14 szabados, t. i. az uradalom számára dolgozó mesterember, belső szolga, gazdasági felügyelő, hajdu stb., s végül 8 püspök nemese.
Tovább  

Siter,Sitér 

Már egészen gyökeret vert a vélemény, legalább Biharban, hogy nevét a latin «S. iter» (szent ut) szavaktól vette azon okból, mint indokolólag mondják, mert a búcsusok, kik Szent-László sirjához vagy Szent-István jobbjához zarándokoltak, e községen keresztül vették szent utjokat.* E vélemény alaptalanságának igazolására, egyebeket mellőzve, elég csak annyit emliteni, hogy e község még a harmadrendü utvonalaktól is távol, egészen félreeső, még napjainkban is, mondhatni, uttalan helyen, magas hegytetőn áll. Neve kétségkivül párja a zalamegyei Söjtörnek, mely hajdan, mint egy 1259-iki oklevélben olvasható, Sehtyr vala,* de a Dunántul, hol az ö betü szaporábban kelendő, Söjtör lőn belőle, ellenben a Tiszántul, hol az i hangzó a kedveltebb, Siter-ré alakult. És csakugyan községünk neve még a XVI-ik század közepén is «Sejter»,* ami tökéletesen megfelel felül közlött, még régebbi névalakjainak.

Szalárd 

 E középkori kis városnak a már bemutatott klastromon s egyházán kivül* más egyháza is volt, mely a klastrom alapitása előtt jóval, e község alakulásakor keletkezett. A már emlitett Varga-utcza mellett, párhuzamosan haladt egy másik, szintén már elpusztult utcza, melyet történeti emlékeink «Egyház-utczájának» neveznek,* s melynek helyén, a mai «Madarászkert»-ben a hantok romokat s nagyobb mennyiségü emberi csontokat takarnak. E romok a község plebániai egyházának, s a csontok ez egyház hajdani temetőjének maradványai.*

Szántó 

Emlités van róla már a XIII-ik század elején, midőn lakosai közől Unoka nevü lopással vádolja Pált, s perökben Agárd poroszló ügyvédkedik, ki szintén szántai lakos.* Különben egymás mellett két Szántó község van, valamint volt a középkorban is, eredetileg kétségkivül egy birtokos kezében, de utóbb több birtokos között megoszolva. Birtokosai közől nevezetesebbek: azon Ördög, kinek fiai Péter és Pál a XIII-ik század második felében többször előfordulnak,* s kiről a mai Nagy-Szántó Ördög-Szántónak is neveztetett; továbbá 1453-ban a Pázmányok s ezek közt néhai Pázmány István hajadon leánya Margit,* s 1514-ben Kecsety Tamás özvegye Éva, ki hitbére fejében birt a két Szántón.* Eszerént Kecsety Márton veszprémi püspök nemzetségének szálait bizvást kereshetjük Biharmegyében, hol egykor Kecset falu, a mai Gyéres mellett különben is létezett.

Szent-Imre 

Eredetileg, mint láttuk, apátságos hely volt;* a XIII-ik század végén már csak egyszerü kis község, melynek püspöki tizede mindössze tiz kepe. Az 1332–1337-iki pápai tizedjegyzékek is mint szerény hitközséget tüntetik fel, melynek lelkésze, János a tizedszedés első két évében, s másik lelkésze, Márk az ötödik évben csak öt garast fizetett. Kegyurait Várad püspökeiben tisztelte.

Szent-János 

 Monostori egyházán kivül* községi egyháza is volt, melynek plebánosa a helybeli apáttal együtt Várad püspökének egy márka szeretetadománynyal szolgált. Mennyiben járult e tekintélyes összeghez a plebános? nincs kimutatva, de mindenesetre jó része lehetett benne, {310.} mert Szent-János már ekkor nem utolsó község volt: püspöki tizede nem lévén kevesebb, mint negyvenkét kepe. A következő század pápai tizedjegyzékei is kedvezőleg szólanak Szent-Jánosról: az 1332–1337. években folyton egy lelkésze van, Domokos, ki a jelentékenyebb tizedösszegek egyikét fizette, évenként tizennégy garast.

Szent-Miklós

Az 1332–1337-iki pápai tizedjegyzékek a bihari főesperes kerületben Mikola hitközségen kivül Szent-Miklóst is emlitenek. Amazt fentebb a Szent-Jobb melléki Szent-Miklósban kerestük, emez lehet a {312.} Derecske melléki, hol, nevezetesen Derecske és Szent-Kozma közt, a Kékkálló ér mentén ily nevű község egykor létezett.* 1311-ben Dósának, a későbbi nádornak birtoka.

Tamási 

Biharmegye területén két Tamási ismeretes: egyik Várad alatt most puszta, a másik Bihar városa felett derék község ma is. Itt az utóbbiról van szó, mely, mint tudjuk, a váradi székeskáptalan birtoka volt már 1374-ben Szent-István nevü pusztával együtt.* Ez utóbbi középkori szokás szerént talán azért neveztetett igy, mert a székesegyházban Szent-István király oltárának birtoka volt.

Tóttelek 

Biharmegye multja két Tóttelek falut ismer. Ezek egyike Bereg-Böszörmény táján állt s mint láttuk, Pázmányféle birtok volt.* A másik, vagyis inkább a tulajdonképeni, mert minden előnevet nélkülöző Tóttelek Váradtól éjszakra, Csatár és Siter közt állt és áll mostan is. Ez a XIII-ik században Eachy unokáinak: Miklós vajda, István és Geregennek birtoka, de mivel ezek a IV. László király alatt lábrakapott fejetlenségben bizakodva, sok hatalmaskodást követtek el s egyebek közt a váradi székesegyház birtokait is feldulták: László király a nevezett s végre megfékezett Eachy-unokák elkobzott birtokaiból nyujtott a váradi egyháznak kárpótlást, annak adván egyebek közt e Tótteleket is.*

Ujlak

Főesperesi kerületünk két ily nevü községet zárt magába. Egyik Berettyó-Szent-Márton közelében állt, s minthogy 1552-ben Pázmán Péter és Gáspár birtoka volt,* kétségkivül ugyanaz az Ujlak, mely mint biharmegyei község és szintén a Pázmán nemzetség birtoka már 1334-ben említtetik.* A másik Ujlak, mely Hegyköz előnevet visel, {334.} Várad felett, Csatár közelében esik s már a XIV-ik században mint a váradi székeskáptalan birtoka tünik fel.*
     A bécsi codex tizedjegyzéke szintén két Ujlakot emlit a bihari főesperesi kerületben, melyek egyike hét, majd tizenhét, másika pedig husz, majd negy kepe püspöki tizedet adott; de hogy közőlök melyik az egyik, s melyik a másik Ujlak? meg nem jelöli. A pápai tizedjegyzékek ellenben már egy Ujlakot sem emlitenek a bihari főesperességben, pedig hogy legalább a mai Hegyköz-Ujlak egyházas község volt, azt bizonyitja középkori egyháza, mely ma is áll.
 

29. sz. – A siteri egyház alaprajza.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése