Ezt olvassuk Simén Domokos írásában :
"Az egyházi
Íróknál semmi nyomára nem akadunk annak, hogy az ős keresztények az első három
évszázban a Jézus születésére ünnepet szenteltek volna.Még alexandriai Kelemen
sem szól róla, a ki pedig mintegy undorral emliti, hogy „vannak, a kik túlságos
érdeklődéssel igyekeznek meghatározni Jézus születésének nem csak évét, hanem
még a napját is". Szerinte „némelyek azt mondják, hogy Jézus Augustus 28-ik
évében, pachon hó 2 5-én, vagy is május 20-án született; mások azt, hogy
pharmuthi hó 25-én, vagy is april 19-én vagy 2 0-án.
Karácson,
mint ünnep, legelébb a Konstantin idejében tűnik fel. A Jézu születését elébb
január 6-án a keresztség napján ünnepelték. December 25-én Rómában kezdették
elébb megünnepelni Gyula
püspök idejében a 4-ik évszáz közepe táján. Innen aztán átvették a keleti
keresztények is, daczára annak, hogy keleten, a mint Chrysostom, ántiókiai pap,
s később konstantinápolyi püspök,mondja,
teljesen ismeretlen volt. „Nincs tiz éve annak" — mondja Chrysostom a
Jézus születéséről tartott prédikátiójában 386 körül — „hogy ezt az ünnepet
velünk megismertették.
Eddig
nyugton ünnepelték. Onnan származott ennek ismerete". Ebből világos, hogy
ez ünnep teljesen újság volt keleten a 4-ik évszáz vége felé, és semmi ily nemű
ünnepet nem ismertek a
syriai keresztények. A karácson ünnepének béhozatala tehát újitás vot a keresztény
egyházban, a mit sokan pogány eredetűnek tartottak. Az igaz, hogy a rómaiaknál
sok ünnep volt, a mi erre az időre esett, s a mit a keresztények szivesen
megünnepeltek velők együtt. Az is
igaz, hogy
sok pogány ünnep, szertartás és szokás szivárgott át a keresztény egyházba. Az
is igaz, hogy a rómaiak nagy ünnepnek tartották december 25-dikét, a nap
újjászületését (natalis Solis invicti),
midőn a nap már észrevehetőleg nyúlni kezdett, s mintegy újraszületett. S
valószínűleg e szép analógiánál fogva választották a római keresztények Jézus
születése ünnepének december 25-ét azért, hogy miként a nap világot áraszt a
kültermészetre, ugy jött fel az igazság napja is, hogy a világot megvidámítsa
és megvilágítsa sugaraival. A latin költők kapva kaptak e szép analógián. S már
Prudentiusnál azt látjuk, hogy ő magasztalólag szól e tárgyról.
A negyedik
évszáztól kezdve mind nagyobb meg nagyobb lett a karácsoni ünnep fontossága.
Már az Augustin idejében ez ünnepre is előkészületi idő lett megállapítva, a
melyen, a mint ő (serm. I. de
tempore) írja „minden vétektől, tivornyától, haragtól tartózkodni kellett a
keresztényeknek", ugyanynyira, hogy ha valaki azt meg nem tartotta,
hivatalából letették.. Ebből lett a mai úgynevezett advent. A vértanuk és
szentek ünnepeinek semmi nyomát nem látjuk
a Konstantin
ideje előtt. Ugy látszik, hogy ezek is a pogány szokások nyomán csúsztak bé a
keresztény egyházba."
Teljes cikk : eda.eme.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése