Hegyközcsatár, a Nagyváradtól kissé
északkeletre fekvő Bihar megyei község 2013-ban ünnepli Váradi
Regestrumban említésének 800. évfordulóját. Ez alkalomból jelentek meg
nemrégiben Orendt Mihály Hegyközcsatár 800 éves és A Hegyközcsatári Református Egyházközség története
című kiadványai, melyek Csatárt és általánosságban a Berettyó és a
Sebes-Körös ölelte Bihari Hegyközt élénken mozgó ecset alkotta képeken
állítják elénk, társadalmi, egyházi, gazdasági életük egységében. A
szülőföld, a szerző-szerkesztő számára legfontosabb élményforrást
jelentő helyek emberi és természeti értékeit érzelmes őszinteséggel
feltáró könyvek helybeli forrásokra is támaszkodva kalauzolják
olvasóikat egészen jelenkorig - írja a Brigovácz László.
Szerzőjük eredendően Csatár történetének
írására vállalkozott, évtizeden át folyó kutatásai során azonban
elegendő adatot talált ahhoz, hogy munkáiban rendre szólhasson más
hegyközi települések (többek között Siter, Hegyközkovácsi, Hegyközújlak)
múltjáról is. Lelkesültsége, térség iránti odaadása elé emelnek tükröt
nemzeti érzésvilágra nyitó mondatai, melyekkel őskori természeti táj
ábrázolásától egészen az elmúlt tíz év egyház és helyi társadalom
érdekébeni áldozatvállalásainak, kulturális programjainak ismertetéséig
igyekszik olvasóiban érzelmi bevonódást kelteni. Különösen szembetűnő ez
elsőként említett művében, ahol például határozottan állást foglal a
Csatárral kapcsolatos néveredeti kutatások tárgyában:
elfogadja-támogatja a település nevét Árpád fejedelem legkisebb fiának
nevéből származtató elméletet.
Maga a község oklevelekben 1213 után
számos névalakkal szerepel, az Anjou-korban már a váradi püspökség
birtoka, 1552. évi összeírás alapján hatvanegy telkes falu, mígnem a 17.
század első harmadában mezővárossá emelkedik. 1660 után ide is elérnek a
bihar-hegyközi térségben pusztító hadjárások, temploma ennek ellenére a
századközépen megújul, 1703-ban református iskolával gazdagodik.
Csatárnak ekkoriban sem jelentősebb mennyiségű gabona termelésére, sem
nagyobb számú állat tartására nincs elegendő földje. Lakosai rét és
legelő hiányában környező falvak pusztáin is nevelnek jószágokat,
szántók helyett pedig inkább előnyös fekvésű szőlőkből húznak
jövedelmet. Minderről a korszak alapforrásai (birtokfelmérések, úrbéri
összeírások) tanúskodnak, adatközlésekhez Orendt sokat merít belőlük, s
épp ezért első műve józsefi korig vezető fejezeteiben általában
gazdaság- és társadalomtörténeti oldalról visz közelebb Csatárhoz. Ezzel
szemben a tizenkilencedik századi jelent inkább egyháztörténeti
nézőpontból láttatja, nagymértékben építve községi lelkészi
feljegyzésekre.
Csatáron a kálvinizmus a 16. század
közepén erősen megkapaszkodik: 1556-ban, amikorra a politikailag és
területileg megosztott országban már nagy számban szereznek híveket
Kálvin tanai, Csatár nagyobb része is református hitre tér. Orendt
Mihály második, javarészt forrásközléseket tartalmazó, évkönyv formáját
öltő munkája e határon túli magyar református közösség életvilágához,
Csatár és a reformáció négyszázötven éves kapcsolatához közelít.
Lajstromok (úrasztalára adakozók és egyházi tisztviselők névjegyzékei)
közben-után fél évezred községi hitéletének képei sorakoznak előttünk,
számosan a csatári református közösség történetének egyik legfontosabb
forrásaként értékelhető, múlt századfordulón megnyitott és majd hatvan
évvel később lezárt „Aranykönyv” lapjairól. Templomfelújítás, egyházi
adományok, iskolai tanítói és lelkészi javadalmazások szintén bekerültek
a könyvbe, köszönhetően a tizenkilencedik század elejétől vezetett
lelkipásztori feljegyzéseknek. A forrásközlések fényt vetnek helyi fiú-
és leányiskola működésére, megemlékeznek a közösségszervezés, a
gyülekezeti élet fontosabb pillanatairól, és adalékkal szolgálnak
például az ezernyolcszázharmincas évek eleji kolerajárvány történetéhez.
A kötetben idézetek mellett a forráskiadó saját elbeszélései,
kísérőszövegei is szerepelnek, lelkészi tollakból pergő emlékek
kiegészülnek jelenkori eseményekről készült felvételekkel, falusi
karácsonyok hangulatát megidéző sorokkal.
Változatos tartalma olvasókönyvvé (is)
teszi, s bizonyos mértékig azzá lesz a Csatárról szóló másik kötet.
Nyolcszáz év történetében egy-egy, a szerző történelemlátását élesen
tükröző, személyes hangú elbeszélő részt rövidebb-hosszabb idézetek
követnek, s e témabeli és így műfaji összetettségét tovább erősítik
versek, némely népszokás helyiek megszólaltatásán keresztüli leírása.
Orendt Mihály persze nem egyszerűen történeti áttekintés érdekében keres
és teremt összefüggéseket. Anekdotákkal, személyes történetekkel is
átszőtt, s részben ezért történelem és emlékezet határvonalát helyenként
elmosó munkáiban igyekszik megmutatni mindazt, ami máig meghatározó a
felekezeti és nemzeti öntudatát híven őrző hegyközcsatári magyar
református közösség életében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése