"Ahhoz, hogy Árpád
fejedelem legkisebb fiának Bihari Dukátusáról szóljunk pár szót, vissza kell
térnünk a jelenbe és Dr. Zsolt Zsigmond névszerkezeti
kutatásából el kel olvassuk az idevágó részeket is.
A kutató szerint
Árpád neve egy népetimológiai tévedés. Majd ki is fejti ezt bővebben:
Idézet: „... Nem volt Árpád személynevű fejedelmünk!
De volt Szalt /a/ nevű fejedelmünk. A földrajzi- és településneveinkben
megnyilvánuló rendszer arra utal, hogy az Árpád név, melyet mindeddig
honfoglaló vezérünk, későbbi második fejedelmünk személynevének tartottunk,
összetett név, melyben a Pat személynév, -ar méltóságcím és -dim becéző képző
rejlik. Az árpa ~ Árpád névetimológiai tévedés. Kijelenthetjük tehát, hogy a
honfoglaló magyarság nem volt egynyelvű.”
Ez a nem mindennapi
kijelentés sarkalt arra, hogy ezt a nagyon ifjú tudományágat, a Névszerkezeti
Kutatást, szülőfalummal kapcsolatos kutatásaimnak az elejére helyezzem. Nézzük
tehát a tanulmány azon részeit, melyek az általam kutatott település Csatár
községre, mint ősi, Árpád-kori településre vonatkozik.
Nos, mint azt a
tanulmány írója is hangsúlyozza, tételünk igazolásának igen nagy a jelentősége
a 10. századi magyar történet további tisztázása, s az ez időben szereplő
személyek - nevükkel foglalt településeik nevének etimológiája szempontjából.
Tény, hogy László
Gyula és mások szerint is, foglaló őseink birtokaikat személynevükről
nevezték, sőt - szinte törvényszerűen - valamely nevükről nevezett, nevüket
viselő központi szálláshelyen temetkeztek.
A kereszténység térhódítása
után pedig a nemzetségfők nagycsaládjuk temetkezési helyéül is szolgáló
monostoraikat, nagycsaládjuk birtokközpontjában alapították.
A névvel foglalt
szálláson temetkezés szokása oly mélyen gyökerezik népünkben, hogy a vérrokonok
a harcban elesett ősöket nem egyszer több száz kilométerről is hazahozzák, hogy
azok az ősök nevével foglalt földben pihenhessenek. Árpádról viszont
köztudomású, hogy a Buda magyar puszta személynévvel foglalt földön temették
el.
A korai Árpád
korban, birtokügyben általában nem oklevéllel, hanem tanukkal igazolják, a
tanuk pedig tudják, hogy a birtokot a birtokos nevéről van elnevezve, tehát ez
által a birtoknév alapján következtetni lehet a birtokosra.
Ezek a szempontok
megerősítik a történészeink által eddig is vallott nézetet, hogy a fejedelmek
és hercegek nevéből képzett helynevek udvaruk helyét jelölik.
Nagy fejedelmünk
temetkezési helye nem lehet vita tárgya, hisz nemcsak Anonymus beszélt erről,
hanem ennek biztos tudatában emelte a keresztény utókor is sírja fölé Fehéregyházát:
... edificata est ecclesia, que vocatur
Alba[1]
-, mely az Árpádok háromszáz éves uralma alatt mindvégig nemzeti zarándokhely
maradt. Hogy mi is az, ami feltétlenül megfogott e névszerkezeti kutatásban?
Nézzük csak és hamarosan megtudjuk.
Zulta,
Zultam, Zulte, Zultus
Árpád és nemesei
még a Dunántúl foglalása előtt elhatározzák, hogy a Duna két ága által bezárt „Nagysziget”
(„insula Magna”, - később „insula Sepel”) lesz a vezéri sziget. Itt születik
meg később a fejedelem legkisebb fia is Szult/a/ (más néven: Zolta).
villam Toxun, ultra Danubium est sepultus
ubi iacere dicitur Toxun, avus eius...” (Scriptores
344/11-14).
Szultát (Csolt) atyja - még egészen zsenge
korában - eljegyezteti Mén-Marót, bihari vezér hasonlóan kiskorú lányával,
később pedig újból e szigeten ülik meg a menyegzőjüket is. Mén Marót, mint azt
már korábban említettem, bihari vezér, akinek leányát nőül veszi az ifjú
Szulta, Árpád legkisebbik fia.
Szulta neve,
ugor-magyarjaink ajkán: Csult-nak hangzik. Mivel feltehetően e hely maradhatott
később is Csult központi szálláshelye, a nemzetségi szokásrend szerint itt is
kellett temetkeznie.
Szerencsénkre fiáról,
Taksony-ról a hagyományok révén tudjuk is, hogy a Csepel-szigetet alkotó keleti
Duna-ág mindkét partjára terjedő Taksony névvel birtokba vett földön temették
el.
Nem tudjuk azonban,
hogy hol? Nézzük tehát, miért viselte Szulta fejedelem temetkezési helye
évszázadokig a Csult ~ Csút nevet és miért viseli Taksony fejedelem temetkezési
helye még ma is a Taksony nevet?
Tudjuk, hogy Szulta
menyegzője után a második évben Mén-Marót fiú-utód nélkül hal meg és egész
uradalmát vejére, Szultára hagyja, vagyis ettől az időtől számítjuk Szulta
bihari dukátusát.[1]
Árpád úgy
rendelkezik, hogy őt halála után legkisebb fia kövesse majd a fejedelmi
székben, ezért Magyarország főurait és vitézeit megesketi, Szultát pedig nagy
tisztességgel vezérré emelteti. Ettől kezdve Szulta neve immár Szaltár ~ Csult
úr lesz.
907-ben Árpád
bekövetkezett halála után fia, Szulta követi is őt a fejedelmi székben. Idézet: „Successit ei filius suus Zulta”[2]
- Szulta neve tehát most már: Ár Szalt ~ Kor Csult.
Dél-Biharban Árpád
község közvetlen szomszédságában Szal/n/ta (Szalonta),
feltétlenül ennek a dukátusnak az emléke, a Szalta, Árpád legkisebb fiának
puszta személyneve. Ő tehát itt, szintén szállást foglalt magának.
Dukátusát
bizonyító, méltóságcímmel kapcsolt személynevét ott találjuk meg, ahol annak
lennie kell. Idézet: ... közvetlenül
Bihar, Mén-Marót egykori földvára, szállásvára mellett, hol már a 13. századból
írásos adatunk van Csatárról, mely
Szulta türk-magyar személynevét, s ehhez kapcsolt türk-magyar méltóságnevét
őrizte meg korunk számára.
Szalt ~ Czalt ár,
mely némi népetimológiával lett Csatár, s e tényt bőven bizonyítja, hogy a
fennmaradt legrégibb adat (1213-ból) Catar-nak írja a nevet! Előző neve tehát Calt-ar volt!
A településnevek
etimológiájában a földrajzi nevek rendszerének feltétlenül van olyan bizonyító
ereje, mint a történelmi hagyományoknak, illetve a nyelvészeti analógiák
tanulmányozásának.
Amint a földrajzi
nevek rendszerének kutatása eléri a tudományos színvonalat, ez közismert is
válik. Gondolom, most aki olvassa jelen soraimat, felszisszen, létezik? Ilyen
ősi és híres a község, ahol lakom és ahol őseim is éltek?
Igen nagy a
valószínűsége, hogy ez az igazság, legalább is addig, amíg ezt kézzelfoghatóan
leletekkel meg nem cáfolják történészeink, addig ennek a bizonyításnak a
legvalószínűbb az eredetisége.
Forrásanyagok
tárháza bizonyítja, hogy a település eredete valószínűsíthetően árpád-kori (1213: v. Catar, 1291/4. v. Scathar. V. 330. §. 155. l. és Mány. 1926, 357.
l., ín Catar u.o. 358. l., ma Hegyközcsatár).
Immár ez teljes
egészében bizonyítottnak tűnik.
Messzemenően sem
állíthatjuk viszont, hogy valamennyi Csatár - Csolt-úr, Csalt-ár - nevével
hozandó kapcsolatba, de ezek után úgy tűnik, hogy a település nevének eredetét,
a pajzsgyártók közé sem lehet egyértelműen besorolni.
A kutató történelmi
írásos bizonyítékok nélkül, kísérli meg a - Csult úr - Csolt ar - Csata ár -
Csatár - fejlődésláncot kiépíteni.
Ezzel párhuzamosan
egy másik területet is górcső alá vesz, mégpedig az egykori Bihar vármegye, ma
Romániához tarozó részén, az Érmelléken, Székelyhíd közelében feltűnő
települést. Itt szintén feltűnik egy Alba (Albis)
és egy Csatár (később Oláhcsatár) nevű
község.
Ez a Csatár nevű
település, írásainkban már igen korán, 1208-ban szerepel. Akkor „villa Star” a neve. Igen korai ez az
adat, de nyelvészetileg legfeljebb annyit bizonyít, hogy a helynévnek semmi
köze a pajzsgyártókhoz valamint, hogy a Csatár névben is azonos funkciójú az „s”
(Solt!), és a „cs” (Csolt).
A „csatár” értelmezéshez, mint „harcoló gyalogos katona”, már azért sem
lehet semmi köze, mert az 1858-as térképen a település neve Oláh-Csátar p.,
azaz az előtagot még ekkor nyújtva ejtették.
A Solt ~ Csolt
nevet mások, későbbi századokban élő, kisebb rangú személyek is viselték, s így
csak az dönti el egy Solt ~ Csolt helynév vezéri vagy fejedelmi eredetét, ha az
egyrészt az ur~ár méltóságcímmel is kapcsolva van, másrészt olyan környezetben
jelenik meg, mely környezet többi településnevével (l. bihari Csátar) egyenesen utal Solt ~ Csolt rangjára,
méltóságára és Árpád-nemzetségi származására.
Hogy, miképpen
lehet egy névről véleményt nyilvánítani anélkül, hogy történeti adatait,
környezetét, településrendjét megvizsgáltuk volna? Úgy tűnik, hogy e-képen.
Sokszor
helytörténeti monográfiák, nem egyszer tudományos írások törlik el
történelmünkből egyes ősünk, mint pl. Csaatar gyula[1] nevének emlékét, s
kreálnak belőle „pajzsgyártót”.
Dr.
Zsolt Zsigmond névetimológiai kutatómunkája nélkül talán sohasem tudjuk meg,
hogy e település éppen a honfoglaló Árpád vezér legkisebb fiáról kapta nevét.
Gondoljunk
hát rá meleg szívvel úgy, mint Szultára, Zoltára, vagy éppen, Csoltra, aki
később Csolt úr lett.
Korábban már
említettem, hogy a magyarok Árpád fejedelemmel az élükön utolsó nagy csatájukat
907 júliusában vívták.
Ez időtől kezdve
számíthatjuk az Árpád-ház megjelenését és haladhatunk tovább a történelem
ösvényein, kutatva magyarságunk, illetve szűkebb hazánk után.
930 táján Ibn
Ruszta a 982-983 között készült Hudúd al-álam c. arab munkájában Árpád népét „madzsar”-nak nevezi. Ez az első olyan
feljegyzés, amely a magyarokat nevén nevezi."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése