Forrás : rakoscsaba.plebania.hu
A Vízkereszt ünnepéről ezt olvassuk a Wikipédián : "Vízkereszt, epifánia (Epiphania Domini, azaz az Úr megjelenése vagy Urunk megjelenése)
vagy háromkirályok az egyik legősibb keresztény ünnep, amely Jézus
Krisztus megjelenésének, kinyilvánulásának momentumait kapcsolja egybe"
Mikor alakult ki ez az ünnep? Ezt olvashatjuk : "Epifánia ünnepe a második legrégibb keresztény ünnep a húsvét után.
Egyes gnosztikus csoportok már a 2. század végén megünnepelték ekkor
Jézus megkeresztelkedését, a pogány misztériumvallások jeles napjához és
a Nílus vizének megszentelése egyiptomi hagyományához kapcsolódóan. Az
ünnep hittani tartalmát a 3. században tisztították meg az egyiptomi
egyházatyák, és a 4. század
elejétől már állandó liturgikus ünnepként ülték meg. A szokás hamar
elterjedt előbb keleten, majd nyugaton, ahol a század második feléből
származik az első forrás.
A 4. század végén – a Római Birodalom területén december 24-25-én tartott saturnalia és Mithrász-ünnepségek miatt – a születés ünneplése elkülönült, kialakult a december 25-én ünnepelt karácsony. Ezt követően rögzült vízkereszt mai hármas tartalma: a napkeleti bölcsek látogatása, Jézus megkeresztelkedése és első csodatétele a kánai menyegzőn."
A 4. század végén – a Római Birodalom területén december 24-25-én tartott saturnalia és Mithrász-ünnepségek miatt – a születés ünneplése elkülönült, kialakult a december 25-én ünnepelt karácsony. Ezt követően rögzült vízkereszt mai hármas tartalma: a napkeleti bölcsek látogatása, Jézus megkeresztelkedése és első csodatétele a kánai menyegzőn."
Teljes cikk : hu.wikipedia.org
Bővebben olvashatunk a Vízkeresztről a Magyar Néprajz írásában a következőket :
" Vízkereszt vagy háromkirályok napja a karácsonyi ünnepkör zárónapja
és a farsang kezdőnapja. A keleti egyház ezen a napon ünnepli Jézus
születését. A Gáspár, Menyhért, Boldizsár néven emlegetett napkeleti
királyok az utasok, útonjárók, vendégfogadósok védőszentjei voltak.
Január 6-án a katolikus falvakban országszerte
szokás volt a víz- és házszentelés. A szenteltvizet a bölcsőtől a
koporsóig felhasználták. Nagy szerepe volt az ember- és
állatgyógyításban is. A víz tisztító erejébe vetett hit az alapja, hogy
ezen a napon néhol ősibb formája is megmaradt a vízzel való mágikus
eljárásoknak. Például Jászdózsán léket vágtak a Tarnán és lelocsolták
egymást az emberek, hogy egészségesek legyenek – „ne legyenek se
himlősök, se rühesek”. A jószágokat is levitték a folyóhoz ugyanilyen
célból.A vízkeresztkor szentelt vízzel még aznap beszentelték az állatokat, ittak és a kútba is öntöttek belőle. Az Ipoly menti községekben a kelenyeiek a ház földjét meglocsolták a szenteltvízzel, hogy a gonosz szellem ne ártson, és Isten áldása legyen a házon, a gyerekeknek is adtak egy-egy kortyot, hogy egészségesek legyenek. Az istálló sarkait is megszentelték – ugyancsak az ártó hatalmak ellen. Bélapátfalván a kútba és az állatok ivóvizébe is tettek belőle.
Az esztendő folyamán megszentelték vele a gyerekágyas asszony ágyát, tettek az újszülött fürdővizébe, meghintették vele az esküvőre induló menyasszonyt és vőlegényt, a haldoklót és a háznál felravatalozott halottat. Borogatták a fejfájóst, itatták vele a beteget. Hatékonynak tartották az ártó hatalmak, a rossz szellemek és a vihar elűzésére. Vízkeresztkor a szenteltvizet háromkirályok vizének is nevezik. Sokféle alkalmazása közt meg kell említeni, hogy Szeged környékén kenyérsütésnél is hintettek belőle néhány cseppet.
A házszentelés alkalmával krétával rajzolták fel Gáspár, Menyhért és Boldizsár nevének kezdőbetűit és az évszámot. Úgy vélték, ez a felirat megvédi a házat villámcsapás és a boszorkányok rontása ellen. Termékenységvarázsló praktikák is kapcsolódhattak a házszenteléshez. Például a moldvai Pusztinán, „hogy a tyúkok tojjanak, akkor mikor vízkeresztkor járt a pap a keresztvel, mert nálunk szokott járni házszentelni, akkor ráültettük mindig a padra. A padon vót ilyen terítő, a terítő alá raktunk zabot, árpát, kukoricát, s a pap, ha ráült, akkor azt mondták, hogy sokat tojnak a tyúkok” (Bosnyák S. 1980: 119)."
Teljes cikk : mek.niif.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése