Forrás : tudasbazis.sulinet.hu
Ezt olvashatjuk a házszentelésről a Magyar katolikus Lexikonban : "házszentelés, házáldás (lat. benedictio domorum): lakóház, lakás megáldása. - 1. Vízkereszt (jan. 6.) napján, ill. hetében a pap →szenteltvízzel
meghinti a lakásokat, házakat. Az ajtó szemöldökfájára (szentelt)
krétával fölírja az évszámot és a népi értelmezés szerint a →Háromkirályok
nevének (Gáspár, Menyhért, Boldizsár) kezdőbetűit: 19 + G + M + B + 98.
Más értelmezés szerint a 3 betű a lat. áldásformula kezdőbetűi: Christus Mansionem Benedicat ('Krisztus
áldja meg e házat'). Végeznek ugyanilyen módon ~t a lakás fölújítása v.
a ház fölépülése után is. - A népi hagyomány a ~nek gonoszűző jelleget
tulajdonít. Régebben a ~ egyúttal a hívők lajstromba szedésének napja, s
a pap és kántor javára fizető nap is volt. Néhol legutoljára a
községházát sztelték föl, ahol az elöljáróság jelenlétében a bíró a
papnak a tp. céljaira pénzalamizsnát adott át. Egyes helyeken a tp-ban
aznap szentelt vízzel maguk a háziak szentelik meg házukat: szobájukat
és az istállókat, ólakat is."
Forrás : lexikon.katolikus.hu
Az egyik katolikus lap ezt írja : "Urunk, Jézus Krisztus megjelenésének ("epifánia", Vízkereszt) ünnepén a
bűnbánat jeleként és a keresztségre emlékezve frissen megáldott
szenteltvízzel hintjük meg ("asperges") a szentmisén jelenlévő
híveinket. Talán szívünk-lelkünk nyitottságát is elősegíti ez a
szertartás, felidézve a születő Krisztust kereső három király/bölcs
cselekedeteinek hitre utaló mozzanatait: vágyakoznak, keresnek,
elindulnak, felismernek, megtalálják őt és ajándékkal adóznak előtte! A
tisztító erejű, lelki megújulásra fogadott áldást az ünnep alkalmával
hagyományosan kiterjesztjük mindazok számára, akik az újévben ezt
otthonuk-hajlékuk számára is szeretnék befogadni."
Forrás : szentkvirin.hu
Régi szokásokról ezt olvashatjuk : "a római egyház Epiphania Domini (’Az Úr megjelenése’) névvel jan. 6-án
tartott ünnepe. A keleti egyház e napon Krisztus születését ünnepelte,
nyugaton a napkeleti bölcsekről, vagyis a háromkirályokról (→ háromkirályjárás),
Jézus megkereszteléséről és első csodatételéről való megemlékezés
került előtérbe. A római egyház szertartásai szerint ezen a napon vizet
és tömjént szenteltek. A víz megszentelésének,
azaz megkeresztelésének szertartásából ered a magyar vízkereszt
elnevezés is. A templomban megszentelt vízből, amelynek a nép különös
hatást tulajdonított, minden család vitt haza; a → szenteltvízzel
összefüggő hiedelmeket az egyház is erősítette. Az 1499. évi boroszlói
szertartáskönyv szerint a szentelt víz használ a dögvész, a méreg ellen,
sőt a béka és a mérges férgek ellen is, és ha igazi pap szenteli, egész
évben nem romlik meg. A víz és a tömjén szenteléséből alakult ki a házszentelés,
amelyre már Mátyás idejéből van emlékünk. A plébános ezen a napon
kezdte meg hívei látogatását, beszentelte a házat, számba vette a
házbelieket, beszedte a lélekpénzt. – A prot. vidékeken a házszentelés
tiltásával is találkozunk. Az ev. gömöri esperes az 1604. évi vizitáció
alkalmával meghagyta: „Epiphania napján ne járjon a lelkész feszülettel
az utcán, mert ez botrányos, hanem egyezkedjék inkább híveivel, hogy
ezen szertartás nélkül is adják meg, amit ilyenkor adni szoktak.” A r.
k. falvakban a pappal együtt ment a kántor, két ministráns és az
egyházfi, aki a pénzt, az ajándékot gyűjtötte össze. Göcsejben a pap és a
kántor fáradságukért sonkát, szalonnát, tojást, gabonafélét, babot és
lélekpénzt kaptak. A szentelés után a lelkésznek le kellett ülnie a
szobában, hogy a tyúkok kotyoljanak. Amikor a pap elment, a gazda vagy a
gazdasszony a helyére ült, majd kiseperték a pitvart, hogy a lány még
abban az esztendőben férjhez menjen, a legény pedig megházasodjék.
Székelyföldön a házszentelés után a papot égő gyertyával kísérték ki,
hogy nagyobb legyen a kender. Az is szokásban volt, hogy a lány a
házszentelés előtt nyakából levette a gyöngyöt, s a küszöb mellett a
szőnyeg alá dugta, ahol a pap átlépte. A szentelés után a szőnyeg alól
kivette és a párnája alá tette, mert azt tartották, megálmodja, ki lesz a
jövendőbelije. (→ még: kánai menyegző, → kántálás) – Irod. Franz, A.: Die kirchlichen Benediktionen im Mittelalter (I., Freiburg im Breisgau, 1909); Gönczi Ferenc: Göcsej s kapcsolatosan Hetés vidékének és népének összevontabb ismertetése (Kaposvár, 1914); Szendrey Zsigmond: Népi foglalkozások, népszokások (Népünk és Nyelvünk, 1935); Bálint Sándor: Karácsony, húsvét, pünkösd. A nagyünnepek hazai és közép-európai hagyományvilágából (Bp., 1974)."
Forrás : mek.oszk.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése