2014. október 15., szerda

Kézmosás és a zsidók - Miért hasznos a kézmosás?

Az Ebola járványt figyelve olvastam,hogy a járványt hogyan lehet megelőzni : " A rendszeres kézmosást és fertőtlenítést is fontosnak tartják" Teljes cikk : hu.wikipedia.org

 
Kézmosás.Illusztráció.Forrás : nlcafe.hu

A kézmosásról jutott eszembe egy régi történet.Nagyanyám állandóan figyelmeztetett :
- Ha haza jöttél,ha eszel,moss kezet '
Fanyalogva és erőltetve mostam kezet.Sőt átvertem nagyanyámat,mert ha nem ellenőrizte vagy nem látta nem mostam kezet.Nagyanyám említette hogy a zsidó Weisz családtól látta és tanulta. Szomszédok lévén nagyanyám megszokott néhány zsidó szokást,közte a rendszeres kézmosást, melynek nem nagyon örvendtem.Valahogy ellenszenves volt számomra a kézmosás és a zsidók.Ne értsenek félre,mert a Csatárban élő Weisz családról nagyon jó volt a vélemény.Nagyszüleim nehezen tudták feldolgozni a koncentrációs táborban meghalt Weisz családot hiányát,mert nagyon jó kapcsolatban voltak.

Felnőttem és megszoktam a rendszeres kézmosást.Családomban is szokássá vált.Bárhogyan is nézzük a zsidó szokásokat,azok nagyrészt a mai napig hasznosak mindenki számára.A zsidók nagyobbrészt az Ószövetséget törvényeit tartják meg,melyben szigorú szabályok vannak a tisztálkodásra .2 Mózes 30 : 17-21 verseket olvasva a Károli fordításban ezt olvashatjuk :

19
Hogy Áron és az ő fiai abból mossák meg kezeiket és lábaikat.
20
A mikor a gyülekezet sátorába mennek, mosakodjanak meg vízben, hogy meg ne haljanak; vagy mikor az oltárhoz járulnak, hogy szolgáljanak és tűzáldozatot füstölögtessenek az Úrnak.
21
Kezeiket is, lábaikat is mossák meg, hogy meg ne haljanak. És örökkévaló rendtartásuk lesz ez nékik, néki és az ő magvának nemzetségről nemzetségre.
 
Forrás : online-biblia.ro 
 
Kevés zsidó élt a Bihari Hegyközben. A második világháború  után számuk nagyon megcsappant,mert ha nem jöttek haza a koncentrációs táborokból,később kivándoroltak Izraelbe vagy Amerikába.Miért hasznos a kézmosás?Mert  betegségeket kerülünk el.Mellesleg ma van a Kézmosás Világnapja ,mely azt jelenti a világ fontosnak tartja a kézmosást'

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése