2015. október 25., vasárnap

Szendey Ákos : A római katolikus és a református egyházak intézményrendszere a Bihari Hegyközben

 
Siteri református templom.Forrás: hegykozi.blogspot.com 

Szendey Ákos a Bihari Hegyköz első kötetében részletesen leírja a két nagy történelmi egyház helyzetét ,a római katolikusét és a reformátusét a tanulmányában.

"A történeti hagyomány szerint István király uralkodásának a végére tíz
egyházmegye működött az országban, amelyek közül az egyik Bihar központtal alakult meg, a püspökség első temploma (székesegyháza) pedig a bihari földvár sáncain belül állt. A Bihari Egyházmegye érseki központja az 1020 körüli alapítástól egészen a 20. század elejéig a Kalocsai Főegyház megye volt. És bár a püspöki központot Szent László király néhány évtizedes működés után Váradra helyezte át, a bihari püspökségalapítás komoly hatást gyakorolt a Hegyköz középkori egyházszervezetére nézve. A térség falvai 1566-ig a Központi Főesperesi Kerületbe tartoztak (ezen belül megosztva a Várad-környéki és a margittai esperesség fennhatósága alá), majd a török kiűzését követően ehhez hasonló módon alakult újjá az egyházi közigazgatás (Bunyitai V. 3. k. 1884. 177–344.). A török korszaktól eltekintve az 1923-as román földreformig a katolikus egyház – különböző
birtokai (váradi püspök, káptalan, szentjobbi apátság) révén – a Hegyköz legnagyobb birtokosának számított. A 20. században azonban komoly átrendeződések történtek. Ezek sorában a legjelentősebb az volt, hogy a trianoni béke (1920) következményeként az egyházmegye kettészakadt és a Magyarországra rekedt területeit elveszítve elveszítette híveinek több mint a felét is, 1929-ben pedig „szatmár–nagyváradi” néven összevonták a
jóval fiatalabb, de ugyancsak megcsonkított Szatmári Egyházmegye Romániához került részével. Ez az állapot – 1941 és 1948 közötti időszaktól eltekintve – 1982-ig állt fenn. A Bihari Püspökség 1990-ben nyerte vissza rangját és önállóságát, amikor az egyházmegyén belül nagyjából a száz évvel korábbi közigazgatási határok álltak vissza. A Hegyköz immár két esperesi kerület között, megosztva helyezkedik el. A délnyugati része a
Várad-környéki, az északkeleti része pedig a margittai esperességhez tartozik (NRKE, web).A Bihari Hegyköz térségében a világi papság szervezetei mellett a
11. századtól kezdve nagy jelentőséggel bírtak a szerzetesrendek is, amelyek közül előbb a bencések, majd a pálosok, később pedig a ferencesek rendelkeztek kolostorokkal. Az egyházmegye első apátságát 1083 körül Szent László rendelkezését követve a bencések alapították meg Berekis faluban, ahová az 1060 körüli zavaros időkben Mercurius őrkanonok „menekítette” Szent István királyunk jobbját. A falu ezt követően hamarosan felvette a Szentjobb nevet. A monostor templomát a magyarok nagyasszonya Szűz Mária tiszteletére szentelték fel. Géza, majd III. István király az apátság jövedelmét, az itt kialakult kegyeleti központ és hiteles hely működését több falu és falurész birtokbaadásával biztosították (Szentmiklós, Csohaj, Csanálos, Sárszeg, illetve távolabb Piskolt, Besenyő teljes egészében és Vasad, Éradony, Zarvad, Ecseg részben). A szentjobbi apátság nem a püspöki joghatóság alárendeltje volt, hanem közvetlenül az 1241 és 1590 közötti története nem követhető nyomon egyértelműen. 
Az egyik feltevés szerint az ereklye már a tatárjárás idején Raguzába került, ahonnan később a karrész visszakerült Szentjobbra, míg a kézereklye (1771-ig) a Dalmát városban maradt. A másik feltevés szerint a kézereklye a bencéseket 1498-ban Szentjobbon felváltó pálosoktól a 16. század elején került át Székesfehérvárra (és egy része talán a pálosok menedékhelyéül szolgáló lengyelországi Częstochowába), majd a törökdúlás eredményeként Raguzába. A kar- és kézereklye nagy valószínűséggel 1370-ben lett
szétválasztva, amikor a Szent Jobb felkari részét Nagy Lajos lengyel–magyar perszonáluniója jelképéül a lembergi ferences kolostorba szállították.
Hasonló okokkal magyarázzák az Szent Jobb alsó karrészének 1415-ös leválasztását is, amikor az Luxemburgi Zsigmond német–magyar perszonálunióját szimbolizálva a bécsi Sthephans-dómban került elhelyezésre.Az mindenesetre bizonyos, hogy maga a kézfej Raguza városából 1771-ben került Bécsbe, onnan pedig vissza Budára (Győrffy Gy. 1983. 389–391.). A szentjobbi apátság a 17. század végétől a 20. század közepéig mint a Bihari Egyházmegye egyik valódi jövedelemmel rendelkező apátsága működött. Újjáalapítását követően a főapátok sorában tisztelhetjük Fraknói Vilmost – aki a 20. század elején a szentjobbi uradalom jövedelméből vásárolta meg a római Collégium Hungaricum épületét – és Tempfli Józsefet, Várad 81. püspökét, aki még Várad-Olaszi plébánosaként kapta meg a címet.
A Hegyköz másik korai alapítású monostorának nyomait Szentimrén találjuk, a település fölött magasodó dombok egyikén. Nem tudjuk biztosan, hogy melyik rend hozta létre az itt viszonylag rövid ideig működő apátságot, mint ahogy csak feltételezéseink lehetnek arra nézve is, hogy a közelben elhunyt Imre herceg ereklyéinek őrzésére szolgált. A
13. század végére az apátság már biztosan nem létezett, hiszen ekkor már a váradi püspökség birtokai közé sorolták be a települést (Bunyitai V. 2. k.
1883. 378–379., Uő. 3. k. 1884. 309.).
A régió harmadik kolostorát a 15. század elején a Hegyköz legnagyobb birtokosai, a Csákyak alapították a ferences szerzetesek számára, a térségben központi szerepet betöltő Szalárdon. A kolostor működéséről és birtokairól nem rendelkezünk adatokkal. Hanyatlása – a szentjobbi monostoréhoz hasonlóan – Várad 1557. évi ostromával magyarázható. Az apátság javait ekkor a Báthoriak ecsedi várába szállították át (Bunyitai V.3. k. 1884. 307.).
A reformáció pártolói között már a 16. század második évtizedében találunk bihari főurakat, azonban – főként Fráter György püspök fellépésének köszönhetően – tanai csak a század közepére terjedtek el szélesebb körűen is. Ekkor – a polgárháborús viszonyokat teremtő politikai környezet következtében – a kálvinizmus határozott térnyerése szinte egy évtized alatt bontakozott ki, amelynek eredményeképpen a térség népessége rövid
idő alatt az új hitvallás követője lett. Miután az 1571. évi erdélyi országgyűlés kiállt a négy bevett vallás (katolikus, református, evangélikus,unitárius) szabadsága mellett, a keleti országrészben kezdetét vehette a reformáció konszolidációja és a református egyházszervezet megszilárdulása.
A Hegyköz vallásváltása a 16. század közepén zajlott le, ami a gyakorlatban a katolikus intézményrendszer 1692-ig tartó szinte teljes megszűnésével járt együtt. Az itt élő birtokosokkal és főurakkal együtt a terület népessége a református vallás hívévé vált. A reformáció terjedését az ekkor formálódó és a térség területére is befolyást szerző erdélyi állam hatalmi szervei is szorgalmazták. A Tiszától a Királyhágóig terjedő Debrecen központú Tiszántúli Református Egyházkerület 1557-ben jött létre (Zoványi J. 1977. 641–643.). A Hegyköz településeit ezen belül két esperesi kerületben találjuk. A Bihari Református Egyházmegyéhez a területnek a Száldobágytól Szentimréig terjedő délnyugati kétharmada, míg az Érmelléki Református Egyházmegyéhez a Szentjobbtól Tótiig terjedő egyharmada tartozott. A teljes Tiszántúlt felölelő püspökség a történelmi Magyarország széthullásával együtt szakadt több részre, így a Romániához került részein 1921-ben létrejött a Királyhágómelléki Református Egyházkerület, amely 1940 és 1945 között visszatért az egységes egyházkerületi vezetés alá. Bár a 20. század második évtizedében politikai kényszerűségből létrehozott egyházkerületben nem voltak állandóak a belső közigazgatás egységei, a hegyközi településeket továbbra is stabilan a bihari (1952–1990 között nagyváradi), illetőleg az érmelléki (1952–1990 között székelyhídi) esperességek között megosztva találjuk.
A Bihari Hegyköz térsége – több okból is – a tiszántúli és a királyhágómelléki püspökségben egyaránt törzsterületnek számított és számít. Ez a tény elsősorban az e tájon élő magyarság döntő hányadának református elkötelezettségéből eredeztethető. Rendkívül erős kapcsolódás mutatható ki a Debreceni Református Kollégium és a térség között,
hiszen a 19. század végén az intézmény 106 Bihar vármegyei partikulájából 11 iskola a hegyközi településeken (Bihar, Hegyközcsatár,Hegyközpályi, Hegyközszentimre, Hegyközszentmiklós, Hegyközújlak,Síter, Szalárd, Száldobágy, Szentjobb) működött (Dankó I. 1987. 802–804.). Szintén ezt az erős köteléket igazolja az is, hogy a 17-18. században két debreceni püspök is a hegyközi lelkészek sorából került ki. Közülük az
első Diószegi Vég Mihály, aki 1646 és 1649 között bihari parókusként lett az egyházkerület vezetője. Sajnos tevékenységéről nem maradtak fenn források. Annál többet tudunk viszont Piskárosi Szilágyi Sámuelről, aki a debreceni teológiai évek, illetve hosszú németalföldi és svájci tanulmányutat követően
– 16 éven keresztül – a Debreceni Kollégium filozófia professzora volt, majd aztán Diószegen, később pedig Szatmáron lelkészkedett.1765–1785 között töltötte be az egyházkerület szuperintendensi pozícióját (Tóth B. 1988. 97–98.). Ebben az időszakban előbb Debrecenben,1772-től kezdődően pedig családi birtokának falujában,
Hegyközkovácsiban volt lelkész (Zoványi J. 1977. 605–606., Bozzay R. K.
2007. 3132.). Ugyancsak köthető a Hegyközhöz Csáthi Dániel is, aki debreceni diákként volt peregrinus német és németalföldi egyetemeken, ezt követően pedig 17 éven át Csatár lelkészeként teljesített szolgálatot. Innen 1747-ben került Nagykőrösre, majd rövidesen a Dunamelléki Református Egyházkerület püspöki székét foglalta el (1753–1757)." 
Forrás : hatvaniszakkoli.hu 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése