2014. augusztus 24., vasárnap

A csatári Weisz családról

Az 1960-as évek hosszú téli estéjén hallottam a zsidó Weisz családról,akiket elvittek a haláltáborba és soha többé nem látták őket Csatárban.Általában jó véleményük volt a csatáriaknak a Weisz családról. Nagyapám és barátai szerint nagyon rendes család volt.Nem értettem miért vitték el őket.Az 1970-es években néhány napra megkaptam Dr. Nyiszli Miklós : Dr. Mengele boncolóorvosa voltam című könyvet.

A könyv elolvasása hozzájárult hogy megértsem miért vitték el Csatárból a Weisz családot.Teljesen felkavart a könyv,mert olyat olvastam,melyet nehezen lehet elképzelni .Nem hiába próbálják tagadni a holokausztot,mert azokat a szörnyűségeket nem lehet  megmagyarázni.A könyvet elolvashatja a docs.google.com-n.

Miért írok a csatári Weisz családról? Mert kezembe vettem Orendt Mihály Hegyközcsatár 800 éves című könyvét és a 157. oldalon olvasható Szilágyi Elemér visszaemlékezése a Weisz családról. Szerinte a Wiesz család nem különbözött a többi csatári emberektől vallásukat és nevüket kivéve. Nagyon rendes emberek voltak,nem voltak haragba senkivel.A lényeges tulajdonság volt,hogy a Weisz család szerette a csatáriakat,mely kölcsönös volt.Kaptak egy parancsot ,mely értelmében jelentkezni kellet a szülőknek és a három lányuknak.Nem is próbáltak elszökni,mert azt gondolták hamarosan hazajönnek és tovább élik életüket Csatárban.Összeterelték és elhurcolták őket.Soha többé nem látták őket,mert nem jöttek vissza.Volt egy fiú bizonyos István,aki nem ment velük és így életbe maradt.Weisz Istvánról olvashat Orendt Mihály könyvében.

Mi történt a nagyváradi zsidókkal? Olvassa el ezt a bejegyzést '

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése