2016. október 23., vasárnap

Mi történt a Bihari Hegyközben a magyar forradalomkor és a leverése után?

1956-os forradalom 
A Google az 1956-os magyar forradalomra emlékezik ma

A világon mindenhol láthatják a fenti lógót,mely arról tudósít, hogy 1956-ban Magyarországon volt egy forradalom.A magyar nép fellázadt a kommunista diktatúra ellen.Sok volt az áldozat,és több százezer magyar hagyta el az országot a forradalom leverése után,mert féltek a kommunisták kegyetlen bosszújától.1956 októbere beírta a nevét a magyar történelembe.Hiábavaló volt a sok áldozat?60 év távlatából nézve azt mondhatjuk,hogy NEM.

1956-os forradalom több évtizedekig tabu téma volt.1989 óta tudtunk meg sok részletet.Egy nemzedék őrizte meg a szívében.Még 60 év múltával sem szeretnek sokan beszélni róla.Életüket beárnyékolta a félelem.Ma sok helyen a világon megemlékeztek az 56-os forradalom áldozatairól,hőseiről.

Feltettem egy kérdést : Mi történt a Bihari Hegyközben a magyar forradalomkor és a leverése után?A választ nem tudom.Miért?Nem éltem 1956-ban,tehát személyes élményem nem volt.Gyerekkoromban hallottam néhány történetet.Felnőttem,de sokkal okosabb nem lettem.A Magyar Televízió a hivatalos álláspontot ismertette évtizedeken keresztül.

Nagyapám mesélte,hogy Dunai főtisztelendő úr is be volt zárva 1956-os tevékenysége miatt.Megjegyezte,hogy többen be voltak zárva évekig. Szabadulásuk után sok nehézséget szenvedtek el.Nagyapám intelme : "ne politizálj,mert bajod lehet érte".Ezt jól megjegyeztem,és jól megjegyeztem egy életre.

1990-es évek elején utaztam vonaton.Az érdekessége az volt,hogy 56-os mihályfalvi áldozattal utaztam.Elmesélte az életének legtragikusabb részét,az 1956-1959 közötti szenvedéseit.Ez meghatározta a jövőbeni életét.Néhány évig segédmunkás volt,majd Váradon kapott egy munkahelyet.Milyen volt a három év börtön?Rettenetes.Nem mondta el senkinek.Lehet a sírba viszi.Megkérdeztem tőle,hogy voltak az áldozatok között a Bihari Hegyközből?Azt válaszolta,nagyon sokan.

Olvastam Petri Józseffel készült interjút.Ő sem mondta el a teljes történetet,de sejteti velünk milyen nehézségeken ment keresztül.Orendt Mihály " Hegyközcsatár 800 éves " című könyvében utal az 1956-os magyar forradalom áldozataira.Nagyon kevés az adataink vannak.Van néhány cikk,interjú,de az nagyon kevés ahhoz,hogy átfogóbb képet kapjunk 1956-os magyar forradalom hatásáról a Bihari Hegyközben.

Talán majd lesznek akik foglalkoznak a témával,és mély kutatást végeznek,így majd megismerjük az egész történetet.Mikor?Nem tudom.Az én korosztályom megtudja az igazságot 1956-ról?Nem tudom. Egy főhajtást tehetek az áldozatok emlékének ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése